برج ساعت در کنار خانه ی خدا


جام جم آنلاین: شاید خیلی‌ها ندانند که دومین برج بلند جهان، اکنون در عربستان سعودی و در شهر مکه و آن هم دقیقا مشرف به خانه خدا ساخته شده است. بر فراز این برج که همین امسال افتتاح شد، ساعت بسیار بزرگی ساخته شده که ابعاد آن 43 متر در 43 متر است؛ چیزی که حتی تصور آن نیز حیرت انگیز است.

[تصویر: 100890871491.jpg]


بزرگی این ساعت به اندازه‌ای است که از فاصله حدودا 30 کیلومتری می‌توان آن را مشاهده و ساعت دقیق به وقت مکه را تشخیص داد.
در زمان‌های پنجگانه نماز 21 هزار لامپ سفید و سبز این ساعت به نشانه زمان اقامه نماز روشن می‌شود. پیمانکار این ساختمان، گروه شرکت‌های بن لادن بوده که موسس آن محمدبن لادن پدر اسامه‌بن‌لادن رهبر القاعده است.
ویژگی برج 600 متری ساعت پادشاهی مکه البته فقط مختص ساعت عجیب و غریب آن نیست. این ساعت و برج آن بخشی از یک مجموعه هتل 7 ستاره است که یک میلیون و 500 هزار متر مربع مساحت دارد و می‌تواند یکصد هزار مسافر را در خود جای دهد. بزرگ ترین طبقه مسکونی این هتل در ارتفاع 450 متری قرار دارد. در ساخت این ساعت بیش از 90 میلیون قطعه موزائیک و شیشه رنگی به کار رفته است و گفته می‌شود هزینه ساخت این ساعت و برج آن بیش از 3 میلیارد دلار بوده است.در این برج همچنین یک نمازخانه بسیار بزرگ با گنجایش 10هزارنفر احداث شده است.
مسوولان سعودی امیدوارند از این به بعد 1/5 میلیارد مسلمان ساعت‌های خود را به‌جای گرینویچ با ساعت مکه تنظیم کنند، این در حالی است که در طول 125 سال گذشته دهکده گرینویچ در انگلیس به دلیل موقعیت جغرافیایی آن به عنوان مبدا تعیین زمان پدیرفته شده بود. با این حال ساخت برجی به این بزرگی درست در کنار خانه خدا گمانه‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌کند. در حالی که تمام دنیا مکه را به خاطر وجود کعبه در آن می‌شناسند، اکنون بسیاری از نگاه‌ها ممکن است به جای کعبه متوجه برج ساعت مکه شود. وانگهی احداث برج 600 متری مشرف به خانه کعبه و هتل‌های غول پیکر در کنار آن، قبله مسلمین را کاملا در احاطه خود قرار داده است. هرچند عظمت معنوی خانه کعبه به‌اندازه‌ای است که هیچ ساختمان بشری نمی‌تواند بزرگی آن را در چشم انسان کوچک کند، احداث مجموعه‌های بزرگ در اطراف کعبه این احتمال را تقویت می‌کند که طراحان آن، می‌خواهند کعبه و مظاهر آن کمتر و کمتر دیده شود. خدا کند این تصور درست نباشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد