تولد تو تولد من است


انبیای عزیزم:

تولد تو تولد من است

من تمام طول سال بیدار مانده ام

که مبادا روز تولد تو تمام شود

و من در خواب بمانم

و نتوانم به تو بگویم

تولدمان مبارک !



جایگاه ایران در تازه ترین رتبه های اعلام شده اقتصادی / ایران بین کشورهای دیگر چه رتبه اقتصادی دارد؟


جایگاه ایران در تازه ترین رتبه های اعلام شده اقتصادی / ایران بین کشورهای دیگر چه رتبه اقتصادی دارد؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - جایگاه ایران در رتبه بندی های اعلام شده توسط نهادهای بین المللی در حوزه اقتصاد طی سال های اخیر تخت تاثیر عوامل مختلفی دارای افت و خیزهای خاصی بوده است.

 

رتبه هر کشور شاخص های جهانی در شکل دهی نگرش کلی به آن سرزمین به شدت مؤثر است. سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و گردشگران هم در انتخاب شرکا و مقاصد خود نیم نگاهی به این شاخص ها و جایگاه هر کشور در رتبه بندی ها دارند.

 

در حوزه اقتصادی نیز همین شرایط حکمفرما است؛ جایگاه هر کشور در رتبه بندی هایی که در مورد مسائل اقتصادی صورت می گیرد، نقش موثری در تعیین گستره و عمق نفوذ تجاری و اقتصادی آن کشور دارد.

 

رتبه جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر به علل مختلف در رتبه بندی های گوناگون افت و خیزهای فراوانی داشته است اما از نظر شاخص های اقتصادی و در رتبه بندی هایی که بر مبنای این شاخص ها انجام می شود، وضعیت کشورمان متأسفان چندان مطلوب نیست. نگاهی گذرا به رتبه ایران در چند شاخص اقتصادی این واقعیت را تأیید می کند.

 

شاخص رقابت صنعتی(Competitive Industrial Performance)

 

تازه ترین نتایج اعلام شده برای این شاخص مربوط به سال 2011 میلادی است. این شاخص در میان 136 کشور جهان اندازه گیری می شود و در سال 2011 میلادی رتبه ایران در میان 136 کشور 59 اعلام شده است.

 

شاخص رقابت پذیری جهانی (Global Competitiveness Index)

 

تازه ترین فهرست اعلام شده از این شاخص مربوط به سال 2014 میلادی است. 144 کشور جهان در این شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند. در رتبه بندی سال 2014 ایران در جایگاه 83 از میان 144 کشور قرار دارد.

 

شاخص توانمندی تجارت (Enabling Trade Index)

 

کشورها از نظر توانمندی تجاری آخرین بار در سال 2014 میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در این ارزیابی 138 کشور از نظر قدرت تجاری بررسی شده اند. رتبه ایران در این شاخص از میان 138 کشور 131 اعلام شده که یکی از نامناسب ترین رتبه های کشورمان در شاخص های اقتصادی است.

 

شاخص توسعه انسانی (Human Development Index)

 شاخص توسعه انسانی اگرچه در ظاهر ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد، اما بررسی مؤلفه هایی که در این شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند نشان می دهد که نقش مسائل رفاهی و اقتصادی در آن ها بسیار پررنگ است.

این شاخص آخرین بار در سال 2013 میلادی در جهان اندازه گیری و نتایج آن اعلام شده است. 187 کشور در این سال از نظر شاخص های توسعه انسانی بررسی شده اند و جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه 75 را به خود اختصاص دهد.

 

شاخص آزادی اقتصاد (Index of Economic Freedom)

 شاخص آزادی اقتصاد از جمله شاخص های مهمی است که سرمایه گذاران خارجی در انتخاب مقاصد سرمایه گذاری خود به آن توجه می کنند. شرایط کشورمان در این شاخص متأسفانه اصلا مطلوب نیست.

 

شاخص آزادی اقتصاد آخرین بار در سال 2014 میلادی اندازه گیری و نتایج آن منتشر شده است. در این ارزیابی 186 کشور مورد بررسی قرار گرفته اند. ایران در میان این کشورها رتبه 173 را از نظر آزادی اقتصاد به خود اختصاص داده است.

 

بازداشت متهمی که با اسناد جعلی، وام 9 میلیارد تومان وام گرفت


بازداشت متهمی که با اسناد جعلی، وام 9 میلیارد تومان وام گرفت

جامعه > حوادث - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی از دستگیری مدیرعامل شرکتی بدون فعالیت که با اسناد و مدارک جعلی در حدود 90 میلیارد ریال تسهیلات بانکی اخذ کرده و در زمان بازپرداخت تسهیلات متواری شده بود، طی عملیات شبانه روزی کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "سید احمد خسروی" در تشریح این خبر گفت: در ماه های اخیر در تحقیقاتی نامحسوس، پلیس استان مطلع شد فردی بدون سپرده وثیقه های قانونی معتبر و متناسب، مبالغ کلانی تسهیلات بانکی را به صورت غیر مجاز برای فعالیت یک شرکت تولیدی در یکی از شهرستان های استان مرکزی اخذ کرده که بعد از مدت کوتاهی شرکت تعطیل و این فرد بدون بازپرداخت مطالبات بانکی از شهرستان متواری شده است.

وی اضافه کرد: با تشکیل پرونده مقدماتی، تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی به صورت تخصصی بررسی موضوع را آغاز کردند و با جمع آوری اطلاعات و مدارک لازم و هماهنگی با دستگاه قضائی پرونده تسهیلاتی شرکت این فرد را از شعبه بانکی که نامبرده تسهیلات دریافت نموده بود اخذ شد و کارشناسی پرونده به صورت فنی و تخصصی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

سرهنگ خسروی ادامه داد: بررسی تخصصی پرونده این فرد حاکی از آن بود که متهم در چند سال گذشته شرکتی را در یکی از شهرستان های استان تاسیس نموده و در سه مرحله بالغ بر پنجاه میلیارد ریال تسهیلات بانکی را به عنوان مدیرعامل این شرکت از یکی از شعبه های بانکی در استان اخذ کرده که در هنگام سررسید بازپرداخت تسهیلات ،از برگرداندن آن به بانک امتناع ورزیده و تسهیلات به صورت بدهی معوق ثبت شده است.

تسهیلات دریافتی خارج از ضوابط هزینه شده بود

این مقام انتظامی گفت: در بررسی بیشتر پرونده متاسفانه برخی از تخلفات بانکی نیز صورت گرفته و متهم پرونده تسهیلات دریافتی را در بخش هایی دیگر و خارج از درخواست اعلامی به بانک هزینه نموده و کلیه فاکتورهای ارائه شده در تسهیلات بانکی جعلی و فاقد اعتبار هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی به دیگر جرایم این فرد نیز اشاره داشت و گفت: با پیگیری پرونده کارآگاهان دریافتند که این فرد در بانک هایی دیگر نیز تسهیلاتی در حدود 40 میلیارد را دریافت کرده است که در این تسهیلات نیز با مطالبات معوق مواجه می باشد و در این پرونده ها نیز موارد جعل و استفاده از فاکتورهای صوری و پرداخت تسهیلات بر خلاف ضوابط بانکی مشهود می باشد.

شناسایی محل اختفای متهم در تهران

سرهنگ خسروی به عملیات دستگیری این فرد اشاره داشت و بیان کرد: با محرز شدن جرایم این فرد و متواری بودنش، در اقدامات تخصصی و پیگیری های فنی، محل اختفای وی در استان تهران شناسایی شد که تیمی از کارآگاهان برای دستگیریش اعزام و وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

وی با اشاره به اعترافات متهم افزود: با مواجهه و ارائه مستندات و مدارک متهم به جرم خود اعتراف کرد و اظهار داشت با ارائه فاکتورهای صوری و جعلی به چندین بانک تسهیلاتی در حدود 90 میلیارد ریال را دریافت کرده است .

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به برخی تخلفات بانکی و برخورد با تعدادی از کارمندان متخلف در این پرونده از معرفی متهم اصلی پرونده به ندامتگاه برای تکمیل تحقیقات از سوی دستگاه قضایی خبر داد.

 مطلب زیرتوسط نویسنده وبلاگ اضافه شده است:

به دنبال پست قبلی ام که حتماً مطالعه فرمودید ، این هم نمونه ای از ادعاهای آقایان در هیاهوی ابلهانه و جنگ زرگری .به قول سعدی سنگ را می بندند و سگ را رها می کنند. دزدی گیرد یقه دزد دیگر.

هزاران مورد این جوری که در مجموع بیت المال را می مالند و می روند و گزمه های ما با مدیریت فوق پیشرفته حتی نام خائن و خائنین را فاش نمی کنند. زحمت کشان به اصطلاح نیروی انتظامی با تفحص و تجسس مثلاً فرد متواری را می جویند و دستگیر می کنند ، وفردا پدیده ی شاندیز را متهم به سالها سود جویی و خیانت به ایرانیان.و امروز سارینا کیش هست که می تازد و افسارش را با گرفتن رشوه و زیرمیزی رها می کنند ، یهو دیدی این هم تو زرد از آب در آمد ، به نظر می رسد بی ایمانی مسئولین را با گزیده شدن از یک سوراخ باید اثباط شده فرض کرد.چه خوب گفت شاعر:

خانه از پای بست ویران است           خواجه در بند نقش ایوان است



 

هر دقیقه ۵ نفر جویای شغل می‌شوند.


اقتصاد > بازارکار - مهر نوشت:

وزیر کار با اعلام اینکه هر دقیقه ۵ متقاضی وارد بازار کار می شود، گفت: نرخ تورم تا پایان امسال به ۱۲ درصد می رسد.

علی ربیعی با بیان اینکه اولین حرکت دولت مهار تورم بود گفت: تورم ۲۵ درصدی سال ۹۲ اکنون به ۱۵ درصد رسیده است. دولت متعهد شده بود که این رقم را تا پایان سال ۹۳ به ۱۵ درصد برساند که به تعهد خود عمل کرد.

وزیر کار با بیان اینکه تورم در پایان سال ۹۴ به ۱۲ درصد خواهد رسید اظهارداشت: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته ۳ درصد بود و ما این رقم را امسال به ۵ درصد خواهیم رساند. ربیعی با اشاره به اینکه هر دقیقه ۵ نفر جویای کار وارد بازار می شوند و این نشان از برنامه ریزی های غلط اقتصادی در گذشته بود ادامه داد: اقتصاد ما ضعیف شده و پول فروش نفت کفاف هزینه ها را نمی کند.

ربیعی همچنین یادآور شد که دولت برای تامین مسکن دهک های پایین جامعه تلاش دوچندانی دارد و مصمم است به این آرزوی به حق مردم جامه عمل بپوشاند.

این مطلب را نویسنده اضافه کرده است:

آقای وزیر و وزرای پیشین توانمندیهای خود را در بازی با آمار و فرصت سوزی به رخ مردم می کشند و خود در آینده به این بازیها خواهند خندید > آیاآمار آنهایی که هر روز از کار بیکار می شوند را دارید؟

آیا در بحث اشتغال و بکارگیری خیل بیکاران ضابطه ای هم هست؟

همه بازی با آمار از تسهیلات بانکها سرچشمه می گیرد ، آیا می دانید بهره این وامها چند در صد می شود؟ و چه کسانی وام می گیرند؟

ملت به ویژه مستضعفین بدون حمایت نسیه شما دولتمردان، جوانان خود را مشغول کاری می کنند که عمدتاً هم اقتصادی نیست و هم ناپایدار، اما چه باید کرد؟ باید سوخت و ساخت!!!